måndag, april 16, 2007

Vårproposition i rätt riktning

I dag lade finansmininster Borg fram den ekonomiska vårpropositionen, eller Våpen om man så vill, för riksdagen. Själv var jag i Karlstad och fick den presenterad av infrastrukturminister Åsa Torstensson. Regeringen fortsätter arbeta i enighet med den politik de gick till val på: jobb, jobb och mera jobb. Såväl inkomstskattesänkningar som avskaffadet av förmågenhetsskatt och sänkning av fastighetsskatten är välkommet, mycket välkommet. Lättnader för företagandet är också välkommet även om man på detta område hade önskat att regeringen varit än djärvare och, låt oss säga, halverat arbetsgivaravgifterna. Regeringen för sannerligen en politik för fler i arbete, där det ska löna sig att arbeta.

Även miljöområdet fick sin del av kakan, mer pengar till forskning och stimmulans att köpa miljövänligare bilar. Propositionen är som sagt i rätt riktning.

7 Kommentarer:

  • Tror Du verkligen Lars att detta är rätt väg att vandra? Flera av förslagen gynnar redan rika människor ännu mer. En orättvis fördelningspolitik enligt mitt sätt att se det.
    Hur skapar man fler jobb genom att sparka på de som redan ligger ner? Är hela propositionen finanserad? Några bra förslag var det med i alla fall som förenklade regler för småföretag, extra satsningar för psykiatri.

    Av Anonymous Anonym, vid 12:15 fm  

  • Tror Du verkligen Lars att detta är rätt väg att vandra? Flera av förslagen gynnar redan rika människor ännu mer. En orättvis fördelningspolitik enligt mitt sätt att se det.
    Hur skapar man fler jobb genom att sparka på de som redan ligger ner? Är hela propositionen finanserad? Några bra förslag var det med i alla fall som förenklade regler för småföretag, extra satsningar för psykiatri.

    Av Anonymous Anonym, vid 12:15 fm  

  • Jag ser inte att propositionen sparkar på några som ligger. Dock kommer många, förvisso inte i vår kommun, som varit kuvade under fastighetsskatten att få betydande lättnader. Och ja jag tycker att det är bra att incitamentet att arbeta ökas nu under rådande högkonjunktur, samt att den strukturella arbetslösheten lyfts. Om inte den åtgärdas nu så blir nästa lågkonjunktur värre än nödvändigt. Dock som jag påpekade så saknar även jag många förslag bla sänkta arbetsgivaravgifter för fler och ökat socialt skyddsnät för främst småföretagare.
    /Hälsningar Lars

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 8:23 fm  

  • Jag vet att många väljare ångrar sig. De ser nu hur politiken utformas. Citat ur VF " Nästan varje vecka presenteras en reform som gynnar dem som redan har det bra i rikemansklubben. Villägarna i Djursholm och Täby kan räkna förtjänsterna i tiotusentals, ja hundratusentals kronor.
    Nästan varje vecka kommer förslag som skärper kraven på de som har det sämst. Arbetslösheten bekämpas framför allt genom att bekämpa de arbetslösa.
    Klyftorna växer och klasspolitiken blir allt tydligare. Fler fördelningspolitiska katastrofer lär komma.
    Redan nu aviseras att värnskatten för folk med höga inkomster ska bort, kanske nästa år." Detta citat säger vad många människor känner och tycker. Hur kan du då Lars känna en sådan glädje över budgetförslaget? Detta visar att det finns en skillnad i politiken, och det är väl bra.
    Ha det så gott, Mikael

    Av Anonymous Anonym, vid 11:10 em  

  • Jag tycker det är märkligt att du "vet"vad valmanskåren tycker och jag blir inte mer övertygad av att du hämtar ett citat från VF:s ledare, och påvisar den som allmän opinion. Författaren till ditt citat är precis som jag är ibland, nämligen ledarskribent. Alla socialdemokratiska ledarskribenter har som uppgift att läsa en borgerlig ekonomisk proposition så som fan läser bibeln. Och hade jag skrivit en ledare i tisdags så hade den varit positiv, skillnaden beror i att VF:s ledarskribent är socialdemokrat och jag är centerpartist men någon tolkare av den allmänna opinionen är varken han eller jag.

    Och även om du har rätt i att många ångrar sig så kan väl inte regeringen sluta att föra den politik de tror på bara för det? Aldrig har väl en socialdemokratisk regering lagt moderata propositioner bara för att opinionssiffrorna varit sviktande. Och att jag är glad beror bla på det jag beskrev i inlägget.

    Hälsningar Lars

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 10:53 em  

  • Du önskar att regeringen halverar arbetsgivaravgifterna. Vad är det för slags fantasipolitik? Är det ett seriöst förslag??

    Det jag undrar är hur du tänkte fylla hålet i statsbudgeten som uppkommer då?

    Om svar anhålles.

    Av Anonymous Anonym, vid 11:44 em  

  • Statsfinanserna genererar överskott, tack vare högkonjunkturen. Även om inte överkotten räcker till så är min mening att sänkningar av skatter som hämmar ökat arbetande måste få högsta prioritet när det kommer till vilka skatter som ska sänkas. Fler i arbete genererar ökade skatteintäkter, fler i arbete stärker folks självkänsla och ger dem möjlighet till delaktighet i samhället. Men till sist och syvene handlar det om prioriteringar, och jag anser inte att arbetsgivaravgifterna ska finansiera fler saker än vad de från början var ämnade att göra. Men givetvis anser jag att förslagen i en ekonomisk proposition måste vara finansierade, vilket de också är i den som nu är lagd. Men önska får man och någon fantasipolitik är det inte.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 10:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home