fredag, mars 23, 2007

Äntligen-Eskil!

Äntligen!
I går kom jordbruksminister, Eskil Erlandsson, med förslaget om ändring av skyddsjakt på varg. Som folk i bygderna har väntat. Ändringen är tidsbegränsad, så nu ligger bollen hos oss jägare att visa att vi förmår förvalta förtroendet vi fått. Detta var precis vad alliansregeringen behövde göra för att, åtminstone i mina trakter, stärka korten och visa på handlingskraft. Och även om någon skulle tycka att ändringarna är för urvattnade så är det ändock ett steg i rätt riktning.

Go Eskil!

8 Kommentarer:

  • Men guuuud! Jag skrev ju en jättelång kommentar så kom den aldrig med! Den var bra, jag var mycket bitsk och engagerad hehe...

    Av Anonymous Anonym, vid 10:46 fm  

  • Jag försöker igen...

    Av Anonymous Anonym, vid 10:49 fm  

  • Fel fel fel.........
    Detta beslut är djupt tragiskt.
    En svart dag för Sveriges befolkning....sorgligt att vi ej kan respektera naturen och i synnerhet vargen.
    Jag befarar att det här tyvärr kan vara början till slutet för vargstammen. Det finns faktiskt människor i det här efterblivna landskapet som inte är skjutglada varghatare utan som värnar om vargen och istället vill se en större och mer livskraftig vargstam.
    Vad för sorts egoister är vi om vi anser oss ha rätten att i princip utrota en djurart för att underlätta för alla dessa "jägare" som har det som hobby att "jaga" och släppa sina hundar i vargens revir?
    Näe, det finns få saker som upprör mig så som att lyssna till en varghatares koopiga argument!
    (Jag anklager inte dig för att vara varken varghatare eller tjuvskytt).

    Av Anonymous Anonym, vid 11:07 fm  

  • Glömde säga ang. beslutet att det självklart kommer bli svårare att styrka jaktbrott nu, vilket gynnar alla tjuvskyttar.

    Av Anonymous Anonym, vid 11:12 fm  

  • Hej Anna!
    Vi tycks ha fundamentalt skilda åsikter i denna fråga, och jag respekterar din. Jag ser ändringen i §28 som ett framsteg för oss djurägare, jägare, lantbrukare samt fler personer som bor i vargtäta områden. Jag tror inte att din farhåga att detta kan bli slutet för vargstammen kommer att besannas. Dels för att det är en tidsbegränsad ändring, vilket innebär att om djurägarna missbrukar den ökade möjligheten till skyddsjakt så kommer lagen ändras ånyo. Och dels för att jag tror att acceptansen för vargen kommer att ökas då det nu ges möjlighet att freda sig. Om man gick ännu längre, vilket jag hoppas att regeringen så småningom gör, och tillåter licensjakt så tror jag att vargen kommer att ges samma acceptans som tex björnen har. Jag tror att "varghatet" kan till viss del skyllas på att folk känt maktlöshet och känt att besluten varit fattade över huvudena på de som berörs.

    Sist vill jag också säga att jag inte anser att vi bor i ett efterblivet landskap.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 10:08 em  

  • Tja din teori kanske gäller de flesta som idag påstår att de behöver kunna skydda sig mot varg.....dock känner nog du likväl som jag människor som förbehållslöst inget hellre vill än att utrota vargen. Tragiskt men sant, i de här fallen gäller bara en tydlig lagstiftning som värn för alla vargar.......

    Av Anonymous Anonym, vid 11:04 fm  

  • Det värsta är att de flesta håller med dig härikring.
    Det är jobbigt, mycket jobbigt.
    Du har det fint du Lars, det är lätt att vara populist...

    Av Anonymous Anonym, vid 11:12 fm  

  • ...det sista var ett skämt...skall jag kanske tillägga.

    Av Anonymous Anonym, vid 12:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home