onsdag, december 10, 2008

Livet i, och med, ett USB

Just nu håller jag på att samla in och sammanställa statistiken för min uppsats. Detta medför att jag hittar lite här, lite där och allt sparas, oftast, på ett USB-minne. Detta krångel på grund av att jag gör regressionsberäkningar i en dator, surfar och hämtar info från en annan och som många andra mac-användare stöter jag ibland på bekymmer att konvertera material från PC-konservativa sidor in i mac:en. Gud ske lov så finns USB, halleluja, Men mardrömmarna har börjat att infinna sig att mina USB minnen ska tappas bort, hujedamig vilket scenario.

Om jag hade haft mer tid i början av veckan så skulle jag ha kommenterat s+v+mp samarbetet mer ingående. Nu finns kloka analyser hos en rad bloggare och på många ledarsidor. Jag har tudelade känslor inför denna koalition. Dels så vill ju givetvis jag ha en borgerlig regering efter nästa val och denna, på bildtiska, rödgröna röra kan hjälpa till så att det blir så. Många högersossar och marginalväljare tänker sig säkert för både en och två gånger innan de lägger sin röst på ett alternativ som kan innebära (fd?) kommunister samt miljöpartistiska tillväxtmotståndare som statsråd. Så ur den aspekten så kan det vara bra för borgerligheten att de rödgröna formerat sig.
Men det finns också en realpolitisk rädsla inför detta. Om nu svenska folket skulle rösta fram denna vänsterkartell till regeringsställning så innebär det de facto att landet kan få Ohly som finansminister och någon annan gammal dogmatisk vpk:are som utrikesminister. På köpet kanske någon övervintrad grönavågare som jordbruksminister. I det läget så skulle åtminstone jag ha föredragit en socialdemokratisk minoritetsregering som på Perssons tid.

11 Kommentarer:

  • Käre Herr Nyborg, denna kommentar känns ju skapligt överflödig då vilken idiot som helst kan räkna ut att ultrahögerns riddare nummer ett skyr riktig välfärdspolitik som pesten.

    Av Anonymous Anonym, vid 11:09 fm  

  • Kära fröken Anna. Om det är jag som åsyftas som ultrahögerns riddare nummer ett så tackar jag för komplimangen. Däremot så skyr jag inte riktig välfärdspolitik. Det är just etiketten riktig som är viktig.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 9:41 fm  

  • Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 9:41 fm  

  • Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 9:41 fm  

  • Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 9:41 fm  

  • Lars Du talar med kluven tunga. På det lokala planet har du och centerpartiet inga problem att samarbeta med vänsterpartiet medan på riksplanet skyr du den rödgröna konstellationen som "pesten". Teori och praktik hänger inte i hop. Men jag vill ändå önska Gott Nytt År!

    Av Anonymous Anonym, vid 10:01 em  

  • Om det är några som sviker sitt partis ideal så är det väl i alla fall Hagfors socialdemokrater. Snacka om att vara ett parti endast för eliten.

    Av Anonymous Anonym, vid 11:57 fm  

  • Anna, vad menar Du? Vara ett parti för eliten? Vilka ideal sviker vi? Socialdemokraterna höjde skatten för att säkra välfärden i kommunen vad gjorde Vänsterpartiet? Röstade nej och föreslog ännu mer yxhugg i skolan.. Kasta inte sten i glashuset men jag skulle gärna diskutera mer med dej men inte på centerpartiets bloggsida.

    Av Anonymous Anonym, vid 2:43 fm  

  • Anna och Mikael! Trevligt att ni båda vill kommentera mina inlägg samt att ni reflekterar på varandras kommentarer. Mikael, detta är min personliga blogg och på intet sätt centerpartiets.

    Mikael, jag anser inte att jag talar med kluven tunga. Ideologiskt står jag oerhört långt ifrån vänsterpartiet, men i kommunala realpolitiken har jag tillsammans med andra borgerliga politiker röstat på samma alternativ som vänstern valt att göra. Du vet mycket väl vilka frågor som det gäller: vi röstade gemensamt nej till höjd skatt och nej till nedläggningen av biblioteksfilialen. Dessutom lade vi ett gemensamt budgetförslag från oppositionen.
    Detta bara för att nämna några exempel.

    Men, vilket säkert Mikael också vet, så har v, c och övrig opposition i vissa frågar haft skilda uppfattningar. Exempel på detta är alternativ inom barnomsorgen och vår inställning till Hagfors nya skola. Således har jag svårt att se att det finns fog för s att anklaga v för att göra avkall på sina ideologiska värderingar. Nu är jag förvisso en tämligen liberalt sinnad person, men det kan väl inte vara så illa ställt så att sossarna menar att det endast finns en rätt vänsteruppfattning; den de står för?

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 9:56 fm  

  • Lars, sitter i skrivande stund och ser JVM finalen mellan Sverige och Kananda. Jag förstår att du tycker det är en personlig blogg men som ordförande för centern i Värmland och sidan adm av centern. Därför kan bloggen inte anses vara av privat karaktär.
    Jag måste medge att centern har haft olika åsikter mot vänsterpartiet men faktum är att ni har gemensamma gruppmöten, insändare och öppna brev. Dessutom agerar ni gemensamt i kommunfullmäktige med likalydande yrkan. Kan det tolkas på ett annat sätt!

    Av Anonymous Anonym, vid 3:24 fm  

  • Tyvärr gick ju inte JVM-finalen så bra..attans. Det stämmer som du säger Mikael att jag är ordförande, men åsikterna som jag framför här är mina egna och nödvändigtvis inte förankrade hos partigrupp eller distriktsstyrelse. Dock lägger jag många gånger ut mina ledartexter här och de bygger på min arbetsgivare, tidningens, uppfattning. Det stämmer inte att sidan administreras av centern, det gör jag själv, därav det lite oproffsiga utseendet.

    Vi, dvs c och v, har väldigt sällan gemensamma gruppmöten, åtminstone om du menar sådana som äger rum före fullmäktigesammanträdena. Centerpartiet håller allena till i energirådgivarens kontor, endast vid enstaka tillfällen har vi varit samlade med den övriga oppositionen. Insändare har skrivits då vi haft något gemensamt att säga, ex. i VF, NWT och veckobladet då vi i oppositionen i BoB fick vårt budgetförslag i nämnden ifrågasatt.

    Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året och ser fram emot det politiska arbetet i Hagfors kommun 2009.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 6:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home