måndag, november 24, 2008

Jorå

Glädjande så läser jag i dagens DN att stödet bland svenskarna för att införa euron som valuta växer. Förvisso är fortfarande fler emot än för, men det går åt rätt håll enligt min mening.

Jag var redan vid folkomröstningen en varm anhängare av euron, och jag är det fortfarande. Mina nationalekonomiska studier har dessutom stärkt mig i min uppfattning. Tidigare i höst så läste jag en kurs som hette internationell makroekonomi, och den kursen var mycket intressant.
Bland annat fick vi ta del av teorier som sa att när osäkerheten tilltar så kommer investerare att kräva en högre riskpremie får att hålla mindre valutor i sin portfölj. Som ett brev på posten kom deprecieringen av kronan gentemot såväl dollarn som euron. Detta trots att mycket annat, bland annat USA:s handelsbalans, kapitalbalans och offentliga underskott tyder på att dollarn borde deprecieras snarare än apprecieras mot kronkursen.
Kontentan blir att Jorå, vi ska med i det monetära samarbetet.

Etiketter:

2 Kommentarer:

  • Och vad hade det inneburit om vi varit med i Euron? Jo, högre ränta och sämre konkurrenskraft för exportindustrin!

    Av Blogger Johan Örjes, vid 12:35 fm  

  • Sett till dagen så hade vi haft en styrränta på 25 punkter högre än nu. Men å andra sidan hade vi sluppit att betala priset för den senaste tidens devalvering av kronkursen. Vilken förvisso, på kort sikt, gynnar exportindustrin, men surt får betalas av dyrare import och mindre kapitalinflöde.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 11:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home