torsdag, september 20, 2007

Budgeten lagd

I dag presenterade alliansregeringen budgeten. Det mesta var redan känt men bra saker tåls att upprepas. Det bästa ur budgeten tycker jag är: det utökade jobbskatteavdraget, klimatmiljarden och infrastrukturssatsningarna.

Visst kan man alltid önska mer men sammantaget är det en väl avvägd budget som bygger vidare på arbetslinjen. Regeringen ökar incitamenten för att arbeta, är aktiv i miljöarbetet och främjar jämställdheten.

Till det mindre positiva, eller snarare sjabbligare skött, hör fastighetsskatten. Här hade regeringen kunnat få betydligt mer cred om man bara skött det hela mer rätt. Nu blev det snarare en halvmesyr.

Etiketter: ,

3 Kommentarer:

  • Du är ju student, precis som jag. Känner du dig inte "glömd" i budgeten? BNP ökar för vart år, priserna går upp, men studiemedlet (både bidrag och lån) ligger kvar. Studenters köpkraft minskar för vart år som går. Dessutom lever "vi" på lagstadgad fattigdom. Jag personligen kan inte arbeta vid sidan av studier, det orkar jag inte med. (Jag har försökt ett flertal gånger men studierna blir lidande)

    Tycker du inte att vi studenter, Sveriges framtid, är glömda i budgeten?

    /j.

    Av Anonymous Anonym, vid 2:31 em  

  • Hej.

    Jag känner inte att vi studenter är bortglömda pga att studiebidraget inte höjdes. Vi fick ju senast ifjol en höjning på ca 300 kr, vilket täcker åtminstone KPI ökningen några år (dock ska inte alliansregeringen ha cred för den höjningen). Vad jag dock känner mig bortglömd/besviken på är att inte fribeloppet skrotats. Även om inte du hinner jobba vid sidan av studierna så är det många som vill och kan. Jag är en av dem. Vidare så är jag besviken på att inte CSN konkurrensutsäts.

    Jag har dock all förståelse för om du känner dig bortglömd i budgeten. Jag anser att, och hoppas på, att vi inom mandatperioden får se en höjning av såväl studiebidrag som ökat låneutrymme. Givetvis har du rätt i att studenters köpkraft inte får bli eftersläpande. Vi är, precis som du påpekar, en betydelsefull del av "framtiden".

    Jag vidhåller dock att överlag så är den förda politiken sund. Hög ekonomisk tillväxt och ökad efterfrågan på arbetskraft gynnar, eller kommer att gynna, även oss studenter.

    Vidare är jag övertygad om att dagens stora överskott i statens finanser kommer att komma oss till stor nytta vid nästa lågkonjunktur. Och kanske är det just då vi som nyutexaminerade kommer få störst nytta av den politik som förs i dag, även om det för stunden kanske skulle kännas mer önskvärt med några extra hundringar i månaden.

    //Lars

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 10:03 em  

  • DU har rätt i att fribeloppet borde skrotas. Jag jobbade i somras 9 av 10 lediga veckor och på grund av detta kan jag knappt jobba någit under julledigheten om jag vill behålla hela mitt studielån.

    Läste i övrigt i senaste studentliv att en "normal" student går ungefär 700 back i månaden. Känns lite tufft... Jag klarar mig, det är inte det, men har inte plats för några oförutsedda utgifter, roliga utflykter eller längre resor osv... Men man ska inte klaga, det finns de som har det sämre.

    Förresten, du är ju "högt uppsatt" politiker (iaf i länet) så dig kan det ju inte vara så synd om ;)

    /j.

    Av Anonymous Anonym, vid 11:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home