fredag, mars 24, 2006

Den dyra elen

De senaste dagarna har det varit mycket el-snack. Återreglering, skattelättnader, uppgörelsen mella C och S osv. Utan att skriva en hel artikel om det här skulle jag vilja kommentera lite lätt hur en konsument som jag ser på det:

Återreglera inte, lösningen på högapriser och osundkonkurrens är inte att stänga in sig i ett "skyddat rum". Jag som konsumen är förvisso inte tillfredställd med det oligopol som råder idag, eller för den delen med el räkningen som dimper ner då och då. Kwh priset är för mig och många småföretagare inte det mest avgörande, några korvören hit och dit när man sedan summerar totalpriset inkl skatterna, gör att priset per kilowatt är av mindre vikt jämfört med de skyhöga nätavgifterna och skatterna. Vill man få bukt med de problem som finns idag tror jag att man måste utöka den fria elmarknaden, konkurrensutsätt näten! Lägre nätavgifter, läger skatt och sen köper man sin ström av den som kan leverera den billigast, då blir det klöver kvar i lomman!

Men vad vet jag, en simpel konsument. Jag kan blott läsa räkningen och dra mina slutsattser, det kan bli billigare.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home