tisdag, september 26, 2006

Välkomna!

I dag tillkännagavs det att Bulgarien och Rumänien blir nya medlemsstater i den Europeiska Unionen. Visst finns det saker som de båda länderna ännu ej uppfyllt som krävs för fullt medlemskap, så som ett mer demokratiskt rättssystem med mera. Jag hoppas dock att både Bulgarien och Rumänien lägger på ett kol så de slipper sanktioner. Det viktiga, och för mig som Europa vän, är att EU växer. Att ytterligare hinder och barriärer rivs. Jag var för mindre än ett halvår sedan i Bulgarien då jag hälsade på Hagfors kommuns vänort, Balschick. De Bulgarer jag pratade med var förväntansfulla inför det stundande inträdet. De såg möjligheterna som öppenheten förde med sig. Ingen behövde övertyga de om att handeln är god och föder välstånd. Som Europé är jag glad över att våra nya medlemmar är positivt inställda till Europa och samarbete, långt från lika kritiska och bakåtsträvande som många svenskar är. Välkomna!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home