tisdag, augusti 29, 2006

Persson siar

I går var det dags för statsminister Göran Persson att bättra sossarnas anseende i jobbdebatten. Det känns så traditionellt Persson aktigt att gå ut och sia om framtiden. Nu berättade han att 80 procent av alla svenskar i åldern mellan 20 och 64 år kommer att ha arbete i höst. Att konjunkturinstitutet är kritiska till att så kommer ske avfärdar Persson med: vi har antagligen bättre och senare siffror än dem, samt att det brukar bli bättre än man tror. Fritt citerat. Undrar hur Persson kommer fram till sina slutsatser. Jag har en hypotes: Göran tar på sig doktorshatten och tar med sin kompis Nuder in i ett rum på Rosenbad, där de sedan kastar tärning. Det är bara att kasta tills tärningen visar rätt.

3 Kommentarer:

  • Hej Lars!

    Förklara för mig varför det går så bra för Sverige! Sveriges tillväxt är i toppen av EU. Arbetslösheten minskar, öppna arbetslösheten har minskat med 40719 personer sedan samma tid förra året. Sedan en vecka tillbaka har 7758 personer fått arbete. Flera oberoende källor ger entydliga besked. Sverige går bra.

    Av Anonymous Anonym, vid 11:47 em  

  • Jaa du Mikael. Du har rätt i att det går bra. Dock inte för alla, trots att vi befinner oss i en brinnande högkonjunktur står enligt SCB:s AKU undersökning 198 200 ungdomar utan arbete. Dock är inte siffrorna det mest intressanta, utan snarare det faktum att så många lämnas efter när ekonomin går så bra. Men att flera oberoende källor ger entydiga besked är väl att ta lite, även ur ett rött perspektiv, tycker du inte det gode Mikael?

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 10:20 fm  

  • Hej igen Lars!

    Du får fortsätta vara min vän trots våra delade åsikter. Jag håller tummarna för dig i ditt personvalskampanj. Vore jag inte sosse skulle du få ett kryss. Naturligtvis delar jag din åsikt om att arbetslösheten är ett gissel men däremot tror jag inte på er medicin som kommer att ge baksmälla. Otrygga människor vågar inte prova sina vingar. Vi Socialdemokrater är övertygade att människor behöver ha en grundtrygghet. Det vore intressant att höra hur du ställer dig till att trafikförsäkring höjs kraftigt med alliansens förslag. Jag har alltid uppfattat centern som ett parti som kämpar för regionalpolitiken. Detta förslag kommer ju att medföra kraftigt fördyrade omkostnader att ha bil! Som du vet är ju bilen i princip det enda alternativet i våra trakter. Kom gärna in på kaffe någon dag så får vi diskutera framtiden i kommun.
    Ha det Mikael

    Av Anonymous Anonym, vid 11:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home