söndag, maj 14, 2006

Förbundsstämma

Anledningen till att det varit dåligt med bloggandet några dagar är att jag varit på stämma. CUF har haft förbundsstämma i brunnsparken, Örebro. Över hundra ombud har under helgen debatterat och slagit fast CUF:s politik för det kommande året. Jag tycker att det varit mycket intressanta debatter och besluten har mestadels, dock inte alltid, fallit i god jord hos mig. Jag kommer att länka till det sakpolitiska programmet så fort det blivit uppdaterat och utlagt på webben, men jag ska redan nu delge några beslut vi enades kring:

Skrota LAS: CUF anser att LAS (lagen om anställningsskydd) ska skrotas, detta på grund av att man anser att dagens arbetsmarknad är allt för "stel". Turordningsregeln stänger ute ungdommar etc. Dock anser förbundet att det ska finnas anställningstrygghet, men den ska förhandlas fram mellan arbetsmarknadens parter. I Danmark finns ingen LAS, och man har mycket lägre arbetslöshet än vad Sverige har, utan där tillämpas ett system som kallas flexicurity. CUF anser att man bör dra lärdom av danskarna

Inför ett grundtrygghetssystem: Ungdomsförbundet står fast vid förra stämmans ställningstagande för ett grundtrygghetssystem vilket innebär att alla, oavsett tidigare inkomst, har rätt till samma ersättning från staten. Detta tillsammans med den plattskatt som CUF förespråkar innebär att staten slutar att cementera fast inkomstskillnader vi bidragssystemen. Den som inte är nöjd med den statliga ersättningen kan skaffa sig privata försäkringar för att få mer pengar, det är dock viktigt att inte staten gör skillnad på folk och folk.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home