lördag, december 09, 2006

Ekonomiskt ansvarstagande

I dag, då det är lördag, hade jag inte allt för bråttom. På förmiddagen satt jag med förmiddagskaffet och studerade aktiekurser. Lugn och ro, har kurserna gått upp? Är det dags att sälja något? placera om? Ja detta är nog min kvartalskapitalistiska sida. Efter kaffet, utan att tänka på sammanhanget, gick jag till skogen. Där placerade jag ut toapappers rullar, som ska skydda tallplantorna mot älgbetning i vinter. När jag gick där på hygget slogs jag av följande: det jag gjorde i skogen, vilket syftade till att skydda plantorna, som ska avverkas om ca 80 år, är så långt från kvartalskapitalism som man kan komma. Det är inte ens säkert att mina barn eller barnbarn kommer att äga skogen den dagen det beger sig för avverkning. Min handling kan jag bara förklara med sunt bondförnuft, varken mer eller mindre. Ekonomiskt ansvarstagande som knappast kommer att gagna mig, men för den som säljer virket om 80 år kommer det att handla om stora pengar. Jag får tjäna mina pengar på tidigare generationers ansvarstagande och därtill börsen. Visst är blandningen av sött och salt härligt?

3 Kommentarer:

  • Kommunist?

    Av Anonymous Anonym, vid 3:09 em  

  • Visste inte att en borgare kunde känna solidaritet...

    Av Anonymous Anonym, vid 3:12 em  

  • Det kan vi. Vi är människor av kött och blod, dessutom har inte vänstern patent på ordet solidaritet, även om jag inte använde mig av ordet i detta inägg.

    Av Blogger Lars Nyborg, vid 8:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home