torsdag, april 20, 2006

Miljöpartiets valmanifest

Idag har miljöpartiet lagt fram sitt valmanifest. Orimliga och rimliga krav i en enda salig blandning. I vissa frågor undrar jag hur miljöpartiet orkar sammarbet med v och s när åsikterna skiljer sig så dramatiskt, för att sedan nästa tycka synd om Göran Persson som ska sammarbeta med dessa samt med vänstern.

"- Vi vill ta 40.000 personer från AMS-åtgärder till fasta arbeten i offentlig sektor, sa språkröret Peter Eriksson"

Hmm ja vänstern vill ju skapa 200 000 nya offentliga jobb, och visst kan jag hålla med om att fasta tjänster i offentlig sektor är bättre än AMS-åtgärder, men ter det sig inte konstigt att staten i form av arbetsgivare ska skapa arbeten bara för skapandets skull och inte för behovets skull? Om detta vore den ultimata lösningen på arbetslösheten borde väl staten anställa alla arbetslösa inom offentlig sektor?

Miljöpartiet står alltså fast vid sina förslag om 35-timmarsvecka, friår, höjda studiebidrag, förlängd föräldrapenning och utträde ur EU. Det är när jag summerar dessa ståndpunkter som jag tycker riktigt synd om GP.

Att vi har två alternativ i höstens val står sedan länge klart, alliansen har fått kritik för att man inte är eniga i alla frågor men säg mig är denna vänsterartell helt glasklara och eniga? Jag tycker att vänster alternativet spretar åt alla tänkbara håll!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home